Idémaskinen


Bulls and bears

Posted in Penningreform,Politik av Robert Wensman på 28 januari 2010
Tags:

Begreppen ”bull market”, respektive ”bear market” brukar användas för att beskriva de olika stadierna av när en spekulationsbubbla blåses upp, respektive när luften går ur den.  Peter Shiff, mannen som förutsåg den senaste finanskrisen och som numera ställer upp i Conneticuts senatval skrev till exempel boken The Little Book of Bull Moves in Bear Markets: How to Keep your Portfolio Up When the Market is Down. Det vill säga hur man tjänar pengar när marknaden går ner. För övrigt så förutspår Peter Shiff att vi bara har sett början på finanskrisen, och att de stimulanspaket som ”räddade” situationen förra året, kommer att bidra till vad många menar är en analkande dollarkollaps om inte låntagandet från centralbankerna hejdas.

Här är en annan film som visar vad som händer när en tjur förirrat sig till helt fel plats:

Tjuren står och stirrar på finporslinet. Vad ska hända?

För att få en tydligare bild av vad som har hänt, och varför Peter Shiff är orolig för dollarns värde, kan det vara värt att ta en titt på den här filmen av Glenn Beck ifrån förra året, men som fortfarande är lika aktuell.

På den positiva sidan så har Obama börjat kräva tillbaka stimulanspengarna ifrån bankerna, så det kanske finns lite hopp än om att hindra inflationen.

2 svar to 'Bulls and bears'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Bulls and bears'.

  1. GA said,

    Inflation, Dollarkollaps,
    det har slika penning maniska vänster debattörer som du yrat om i 30 år, när ska ni få rätt?🙂


    • Nu blir jag förvirrad, jag trodde att det var högern som vanligtvis brukade ogilla inflation och förespråka restriktiv penningpolitik? Tycker du till exempel att Ron Paul är en vänsterdebattör? Jag står i alla fall på hans sida i frågan om centralbankerna, även om jag tycker att det finns bättre alternativ än guldmyntfot av en rad olika skäl.

      Eftersom du tycker att jag är vänster, och inte gillar min åsikt så får jag förmoda att du betraktar dig själv som höger. Men tycker du då att det är okej att okända människor ska kunna urvattna ditt sparkapital genom att ta ut lån från banken? Människor till höger på den politiska skalan brukar ju inte gilla skatter och ofrivilliga ekonomiska omfördelningar vilket banksystemet faktiskt ger upphov till.

      Sedan har du rätt i att det inte är säkert att det blir en kollaps, vilket jag också skriver i en mer utförlig kommentar till den här artikeln. Men ju mer dominans banksystemen får över samhället, desto mer planekonomiskt blir det. Jag förmodar att du som högerpolitiker inte gillar det, eller?

      Vänsterdebattör? Det jag framför allt tror på är människans frihet från tvång, och att alla människor ska få en chans här i världen. Är inte det sådant du också tror på? Jag tycker till och med att min politiska inriktning är mer liberal än Johan Norbergs klassiska liberalism av en rad orsaker.


Kommentera

