Idémaskinen


Vad gör västvärlden?

Ny Teknik skriver idag om hur Kinas snabba tillväxt på miljöteknik oroar Obama. Förra året blev Kina störst i värden på Vindkraft. Året innan blev Kina störst på Solkraft.

Även om man kan säga mycket om det Kinesiska centralstyret, så lyckas de ändå mobilisera resurser till projekt som har betydelse för landet.  Västvärlden tycks däremot sakna handlingskraft, och verkar allt för upptaget av interna problem för att kunna hantera framtiden. De flesta av oss vet nog instinktivt varför det är på det här sättet. Det beror på banksystem som suger ur samhället på energi, på politiker som kohandlar bort långsiktiga målsättningar för att vinna nästa val och på oligarkiska företagsstrukturer där de i toppen tycks allt för fokuserade på sina egna privata intressen. Istället för att utveckla ledarskap inom någon industri, har USA blivit bäst på VD-bonusar.

Det är vår generation som måste börja göra något för att förändra den här trenden, och vi måste börja göra någonting snart! Jag hoppas att jag genom den här bloggen kan ge några idéer om vad västvärlden skulle kunna göra för att skapa ett mer livskraftigt samhälle. För att sammanfatta vad jag anser är viktigt, så är det följande frågor:

  1. Medborgarlön, för att skapa en dynamisk och trygg arbetsmarknad baserad på människors inre drivkraft, snarare än tvång.
  2. Penningreform. Det är orimligt att ett anonymt bankväsende har sådan makt över världen som den har idag. Det sätt som pengar skapas på och lånas ut emot ränta måste upphöra.
  3. Förbättrad demokrati. Det partisystem vi har idag skapar bara ett oligarkiskt partiväsende. För att få in friska idéer i detta system, så behöver det representativa systemet ses över, och kompletteras med en möjlighet för enskilda människor att representera sig själva i riksdagen.
  4. Koldioxidransonering. Det enda sättet att komma till rätta med det som många beskriver som en global uppvärmning är att alla får dra ett lika stort lass i den kampen.

Dessvärre finns det inte ett enda riksdagsparti som driver någon av dessa frågor. Det ser inte bra ut för framtiden. :-(…

Kanske är det bara ”köttberget” som måste flytta på sig innan det kan hända något nytt…

5 svar to 'Vad gör västvärlden?'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Vad gör västvärlden?'.

  1. Jonlund said,

    Okej. Jag följde din blogg hit från NT. Intressant inlägg, analysen är bra och vi verkar vara överens om situationens problem.

    Jag anser dock att din lösning på problemet är fel. Okej, du har ju inte presenterat någon komplett lösning men du har lite luddigt antytt att Mp nog är bra att rösta på.

    Själv röstade jag på Mp i EU-valet. EU behöver alltid ett bättre miljöengagemang även om EU var mycket eniga vid COP15.

    Dock kommer jag icke rösta på Mp vid riksdagsvalet, främst för att de allierar sig med V och S. Det blir något av regeringspartierna istället.

    Vad Sverige behöver, för att dels lösa vårt eget problem med jobb, välfärd, osv. men även för att i framtiden konkurrera med omvärlden, är mer forskare, företagare, innovatörer och entreprenörer i Sverige(!). Det är dessa personer som skapar förutsättningar åt resten av landet att arbeta i framtiden. Vi måste komma på nya grejer som inte kineserna lätt kan smälla upp i en egen verkstad och tillverka snabbast och billigast i världen.

    Oppositionens politik skrämmer iväg dessa människor, har gjort och kommer göra om de får regera. Grön teknik är bra, men ingen kommer våga satsa företagsmässigt på den under dåliga skatteförutsättningar. Grön teknik måste också kunna stå på egna ben utan kontinuerliga subventioner.

    Alliansens politik gynnar dessa framåtdrivare positivt och om det får verka över sikt kommer vi ha de allra bästa förutsättningar att möta framtiden.

    Eftersom du sympatiserar med PP får jag väl ta upp det också.
    Visst håller jag med att enfrågepartier också har en plats i debatten så fort de börjar bli tillräckligt stora. Om politikerna inte håller en tillräckligt heltäckande debatt ska man kunna visa sitt missnöje i en demokrati.

    När det gäller PP tycker jag man ska fundera på vilka konsekvenser det partiet skulle ha på det som inte är deras hjärtefråga. Varken jobb, välfärd, skola eller miljö hör till deras hjärtefrågor, saker som riksdagspartierna har högst på sin dagordning. Hur skulle PP påverka i dessa frågor? Är deras hjärtefråga viktigare än dessa fyra andra? Om PP skulle komma in i riksdagen och påverka jättemycket i frågor som integritet eller ipred skulle jag inte störas nämnvärt.
    Men samtidigt vill PP avskaffa patentet, det är en showstopper för min del, från att inte ha några egentliga invändningar mot PP till att förlora all sin trovärdighet i mina ögon.

    Diskussionen om patent kan återkopplas till det jag nämde ovan. Forskning kostar väldigt mycket pengar innan man fått ut något säljbart. Kunde man inte patentera sina idéer skulle vem som helst kunna ta ens forskningsresultat och börja producera direkt, utan att ligga ute med stora mängder pengar för att ha nått dit. Ännu färre personer skulle våga satsa på företagande och exempelvis grön teknik kommer aldrig lämna ritblocket och göra nytta för miljön.

    Svara mig gärna varför oppositionens (eller annat partis) politik skulle skapa ett bättre underlag av arbeten i framtidssäkra industrier än vad allianens politik resulterar i.

    -Jonlund

    • erobwen said,

      Hej, tack för din utförliga kommentar!

      För det första så måste jag säga att jag tänkte precis som du i förra valet. Jag röstade också borgerligt då jag tänkte att Sverige måste göras attraktivt som land på världsmarknaden i kampen om jobben.

      Sedan kom finanskrisen. Det är tredje gången i mitt liv som proppen tycks gå ur ekonomin, och då fick jag liksom lite nog. Det verkar tydligt att hela västvärlden har hamnat i ”stall”, en nedåtgående och destruktiv spiral av något slag, och att gamla beprövade metoder inte fungerar längre. Det känns som att vi är dömda om vi fortsätter på marknadsliberalismens utstakade väg, och det känns som vi är dömda om vi inte gör det. Det var då jag började fundera allvarligt på saker som naturresursdelning och arbetskrediter. Om att försöka hitta helt nya vägar ut ur situationen.

      Som jag har identifierat på den här bloggen så är de åtgärder som behövs följande:

      1. Medborgarlön, till exempel genom naturresursdelning.
      2. Pennigreform, till exempel genom arbetskrediter.
      3. Ett uppgraderat demokratiskt system där parti-oligarkin helt avskaffas.
      4. Koldioxidransonering för att kunna möta utsläppsmålen.

      Problemet är bara att INGET av de existerande partierna företräder något av detta. Det ser med andra ord mycket illa ut. Vi är på väg ner, men de som styr saknar helt relevanta visioner.

      Vad jag därför anser att man bör göra i nuläget är att skapa så kallat kreativt kaos, där de gamla makthavarna kastas ut och där nya personer kommer in i beslutsfattande positioner. Alla dessa problem och lösningar som jag nämner är heta diskussionsämnen i bloggosfären, så jag är övertygad att om man bara kan få bort etablisemanget så kommer någonting nytt att uppstå som åtminstone har någon lösning.

      Vad som behöver göras är altså att ”trasha systemet” så att det kan byggas upp någonting nytt. Om politiken vore en flippermaskin så är det i nuläget dags för slam-tiltning.

      Hur skapar man mest kaos? Att rösta in PP som är ett enfrågeparti, och som dessutom företräder kontroversiella åsikter kring information är ett bra sätt. Kanonbra! Om vänsterpartiet blev större än socialdemokraterna skulle det också uppstå kaos. Om miljöpartiet blev större än socialdemokraterna skulle det också kunna skapa kaos. De rör sig dessutom rent ideologiskt i rätt riktning mot till exempel medborgarlön, och i miljöfrågor. Mitt svar är alltså att jag inte föredrar en opposition framför regeringspartierna, men jag ser bara att potentialen till kaos är större där. Men risken är ju så klart stor att man bara stödjer en opposition ledd av Mona, och därmed status quo. Men det är väl därför lite som jag tycker att PP är det bästa valet.

      Jag hoppas verkligen att nästa val ger ett historiskt lågt stöd för de traditionella partierna… Jag tror på ungdomarna med sitt Piratparti.

  2. Jonlund said,

    Jag ser vart du är på väg men jag stödjer inte tillvägagångssättet.

    Om en omfattande förändring skall ske med sk. arbetskrediter och naturresursdelning räcker det inte med att Sverige ensamt åstadkommer en förändring. Jämför bara hur stort arbetet är att införa euron i EU-länderna, detta är en obetydligt liten förändring mot vad du föreslår, och ändå är den svår att driva igenom.

    Vidare ser jag ingen anledning att en ny regering perfekt organiserad att driva igenom det du föreslår skulle skapas av att rasera den knappa majoritetsmarginalen som redan finns (växelvis) mellan blocken. Självklart ändras saker, men varför skulle allt plötsligt blir välorganiserat? Det låter som ett högst riskabelt experiment.

    Jag kan själv tycka att världen bör se över konceptet med helt fria marknader och pengars enväldiga position som maktmedel. Men jag är säker på att en sådan förändring inte kommer från att skapa kaos. Prova lobba detta hos Mp om du inte gjort det. Vägen att gå med detta ligger på EU-nivå.

    I nuläget tycker du att politiken befinner sig i ett låst läge och inga större förändringar sker eller kommer ske. Vänta bara och se hur det blir med ett vågmästarparti. Mycket kan de stoppa men att själva driva igenom något stort från grunden är helt kört.

    Sedan anser jag att det till synes låsta läget inte alls är låst. Denna mandatperioden har stora förändringar skett som måste få lite tid på sig att bära frukt. Mycket av alliansens arbete har gått till att rätta till många år av snedsteg.

    • erobwen said,

      Ja, fast om man betraktar de fyra frågor som jag intresserar mig mest för, nämligen medborgarlön, penningreform, bättre demokrati och koldioxidransonering, så verkar det inte ha hänt något alls. Jag har svårt att tro att någotdera blocket kommer att ta sig an dessa frågor inom en överskådlig framtid, varför jag börjar känna mig lite uppgiven när jag tänker på dagens politiska situation, och varför vill lägga min röst utanför etablisemanget. Detta är inte bara ett problem hos politikerna, det är också ett problem hos gammelmedierna som bara kör sitt race som om det fortfarande var 80-tal med höger och vänsterblock som den enda politiska skiljelinjen av intresse, utan att reagera på nya tankar och idéer.

      Men var och en är fri att rösta som han eller hon vill, det är det som är det fina med demokrati🙂. Jag hoppas att du har rätt i att de etablerade partierna ändå till sist kommer att förstå behovet av nytänkande. Det vore ju onekligen bra i så fall.

  3. erobwen said,

    Notera:

    Jag tog bort det som handlade om partipolitik i mitt inlägg varför ovanstående kommentarer kan upplevas lite off-topic. Jag kommer istället skriva ett helt separat blogginlägg om partipolitiken så att det blir lite ordning och reda.

    (Sorry för denna revidering, min enda ursäkt är att jag ännu är lite grön på det här med att blogga ;-)… )


Kommentera

