Idémaskinen


Utfällbara dubbar!

Posted in Energiteknik av Robert Wensman på 18 februari 2010
Tags: ,

Dubbdäcken har länge kritiserats för att riva upp hälsovådliga mikroskopiska partiklar, speciellt i tätorter där det är mycket trafik. De förstör också våra vägbanor som bokstavligen hackas sönder av dessa små ettriga stift, och de låter inte heller något vidare inuti bilen. Men tänk om man skulle kunna fälla in dubbarna när de inte behövs! Detta är faktiskt något som kan bli möjligt i framtiden!

För att minska kostnaderna för vägreparationer, och värna om människors hälsa försöker staten idag att minska antalet dubbar man får ha i däcken för varje år. Men många bedömare anser att däcken med färre dubbar å andra sidan ökar riskerna i trafiken. Även om bromssträckan blir ganska bra med färre dubbar, så blir det svårare att styra. Vissa cyniska röster menar därför att politikerna offrar trafiksäkerheten för ekonomins skull.

Tänk därför om man kunde konstruera ett däck som drar in dubbarna när vägbanan ligger torr eller när de inte behövs? På tunn is skulle däcken helst bara fälla ut dubbarna vid plötsliga inbromsningar och när man svänger. Det finns faktiskt redan företag som tänker lite i dessa banor, åtminstone så långt som att ha manuellt utfällbara dubbar. QTires har byggt ett däck där dubbarna sitter fästa i en uppblåsbart hålrum. Genom att pressa in gas i detta hålrum, kan dubbarna tryckas ner i vägbanan.

Dock har deras teknologi nackdelen att gasbehållaren som används för att fälla ut dubbarna bara kan användas 20-30 gånger innan den själv behöver fyllas på. Detta räcker i och för sig länge, men det känns som en säkerhetsrisk att människor kan glömma att fylla på sina däck. Dessutom, om man kunde fälla ut dubbarna oftare, så skulle man kunna använda tekniken ännu mer generöst. Till exempel genom att automatiskt fälla ut dubbarna varje gång man svänger eller bromsar hårt, men dra in dem på raksträckorna.

Men det finns ett annat företag med en besläktad teknik som kanske skulle ha intresse av att utbyta teknik med QTires. Företaget SIT – Self Inflating Tires har precis som det låter, konstruerat ett system som pumpar ett däck automatiskt så att det alltid har rätt tryck. Idén är genialisk och inte så komplicerad som man skulle kunna tro. Genom att ett långt hålrum närmast fälgen pumpas luft in i däcket. Ungefär som när man trycker vatten genom en slang genom att klämma på den. En enkel övertrycksventil skulle kunna se till att däcket får det rätta trycket, men företaget har istället tre ventiler som tillåter luften att cirkulera i pumpen när däcket är fullt, antagligen eftersom det minskar hjulets rullmotstånd.

Rättade mig om jag har fel, men om man kombinerade tekniken från dessa företag, så skulle man kunna få ett dubbdäck där dubbarna kan fällas ut och in hur många gånger som helst? Självklart skulle det bli mer komplicerat och dyrt än dagens däck, men eftersom samhället har att vinna på mindre slitage, så skulle den här typen av däck kunna ges skattelättnader.

Givetvis är det också många tekniska frågor som måste utredas. Är till exempel den här typen av dubbar lika effektiva som de som sitter fast förankrade i tjockare gummi. Skulle man i så fall kunna förbättra stabiliteten på något sätt, till exempel genom att fästa dubbarna i små metallkolvar? Räcker lufttryck eller finns det orsak att fundera över att använda hydraulisk olja i pump-mekanismen? En annan fråga är hur man ska bygga däcket så att det blir möjligt att reparera mindre skador, och att det fungerar även när däcket är slitet och så vidare.

Om staten menar allvar med sin nollvision och samtidigt vill spara pengar på vägslitage, så föreslår jag att de satsar pengar för forskning och utveckling av system för utfällbara dubbar. Kanske skulle det betala sig i slutändan om resultatet blev kraftigt minskat slitage på våra vägbanor. Just eftersom bilisterna själva inte betalar för sitt eget slitage, så kan man kanske inte heller förvänta sig att den här typen av teknik kommer att utvecklas snabbt av sig självt, utan vare sig statligt stöd eller regleringar. Vad tror ni?

4 svar to 'Utfällbara dubbar!'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Utfällbara dubbar!'.

  1. Berjiz said,

    Problemet med dubbdäck är att många har väldigt dålig koll på att bromssträckan blir längre med dubbdäck på barmark. I tex stockholm så är det barmark majoriteten av tiden på vintern men ändå påstår folk att det är säkrare med dubbdäck. Det är egentligen bättre med dubbfria eftersom bromssträckan inte blir längre på barmarck då. Dock är ju dubbdäck bra längre norrut.


    • Detta handlar väl mycket om att man är mer rädd för att det någon gång ska bli ishalka, och sedan så när man väl har satt på dubbdäcken, så sitter de på hela perioden ut. Så är det i alla fall för min del, och även här i Linköping är det is och snö emellanåt. Jag måste i alla fall erkänna att jag inte har någon aning om vilken risk som är störst, åka på is utan dubbar ibland eller åka på torrt med dubbar ofta? Det känns som lite svårbedömt.

      Det bästa hade ju som sagt varit om man kunde fälla ut och in dubbarna efter behov vilket jag efterlyser i den här artikeln🙂.

  2. Sören Hansson said,

    Jag har tänkt på detta många gånger men i stället för luft tänkt att nu har väl datatekniken kommit så långt så att dubbarna kan ha en dator i sg som gör att de kan pluppa ut vid behov eller på kommando.

    Datorerna är ju nu så små att de kan rymmas i ett knappnålshuvud och även styrmekanisman är nu väldigt liten medans ett däck är relativt stort.

    Mvh
    // Sören


    • Ja man kan nog absolut göra mycket små kontrollsystem som pratar trådlöst med bilen. Kanske blåtand skulle fungera :-)…

      Men det måste ju också till någon slags kraft för att pressa ut dubbarna och sedan hålla dem ute, och det är väl det som är tanken med tryckluften i artikeln ovan. Man kan i och för sig fundera över om man skulle kunna leda över 12 volts spänning till däcket, och sedan aktivera dubbarna med någon slags anordning med små solenoider och någon mekanisk låsningsmekanism… Rent spontant låter det som att det skulle vara dyrare och mer komplicerat, men vem vet…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: