Idémaskinen


Att hitta den politiska balansen

Posted in Direktdemokrati,Medborgarlön,Politik av Robert Wensman på 03 mars 2010
Tags: , , , ,

Jag skulle vilja göra något så ovanligt som en filosofisk reflektion över hur man kan komma framåt i den politiska diskussionen. Politiken består ofta av en rad olika krafter som drar åt olika håll. Vissa vill ha bibehållna skatter och välfärd, och andra vill ha bort alla skatter, och det kan tyckas omöjligt att förena dessa krafter och komma vidare. Två till synes motverkande krafter som har skapat en politisk låsning som varat i åtskilliga decennier.

Jag ska nu här demonstrera hur man skulle kunna lösa detta dödläge genom att använda tai chins grundtes. Styrka genom mjukhet. Idén om att man aldrig ska motverka en kraft direkt, utan att man istället ska försöka böja av den och utnyttja den till sin egen fördel. Den grundläggande formen för detta är virveln, krafter som böjs av runt ett centrum.

Istället för att motverka olika politiska krafter, så försöker vi alltså hitta deras tangent, för att sedan försöka avleda dem dit vi vill ha dem. Om till exempel någon pratar om liberalism, ja då visar vi hur man genom naturresursdelningen skapar en ännu starkare liberalism, genom att göra det omöjligt för människor att kontrollera andra människors liv, genom att kontrollera deras livsförutsättningar. I en marknadsliberal värld vore det ju till exempel möjligt att äga allt vatten, och på så vis kunna kontrollera vem som får leva eller inte utan att egentligen använda något aktivt våld. Men naturresursdelningen omöjliggör denna sorts dominans, och är i sig bara en konsekvens av den negativa rättigheten du får inte orsaka någon annan människas död”.

Om någon förespråkar ett välfärdssamhälle med hög skatt på arbete och förmynderi, ja då visar vi hur man kan skapa ett ännu bättre välfärdssamhälle genom den medborgralön som blir konsekvensen av naturresursdelningen, vilket gör att utsatta människor kan få hjälp samtidigt som de inte längre behöver känna någon skuld över att ligga samhället till last. Svaga människor behöver då inte längre förlita sig på andra människors välvilja. Allt under den positiva rättigheten ”du har rätt till grundläggande livsförutsättningar”.

De ovan nämda rättigheterna kan härledas ur varandra. De är båda två sidor av samma mynt. För ur den enes skyldighet att inte orsaka någon annan människas död kan man härleda andra människors rätt till grundläggande livsförutsättningar. Ur den enes rätt till grundläggande livsförutsättningar, kan man härleda andra människors skyldighet att inte orsaka deras död. Dessa rättigheter förhåller sig alltså till varandra som Yin och Yang. De är två sidor av samma mynt.

För att ge lite inspiration tänkte jag visa följande filmklipp från filmen Tai chi master med Jet Li. Huvudpersonen Jubano har i detta klipp börjat läsa om tai chi. Han har under en längre tid tappat förståndet i sorg över kamrater som dött på grund av hans misstag, men i sitt tillstånd av galenskap så börjar han plötsligt att förstå tai chins hemligheter.

I nästa filmklippet söker Jubano upp sin barndomsvän Timbao som har fallit för världen frestelser och blivit ondskefull och elak. Vi kan låta detta illustrera hur naturresursdelningens förespråkare rent retoriskt skulle kunna kan ”spöa upp” envetna marknadsliberaler som fortsätter att hota världen med sin traditionella men samtidigt farliga äganderätt över naturresurser:

Men detta är inget billigt trick som motståndarna skulle kunna motverka bara de kände till dess filosofiska grund. Det spelar ingen roll att marknadsliberalerna känner till min ambition om att skapa en mer liberal politik än marknadsliberalismen själv, och slå dem i deras eget spel. Det är också därför jag berättar om detta helt öppet, för dess avslöjande spelar ingen roll. Eller som det uttrycks i nyss refererad film: ”Don´t use tricks, tricks will end it”

Det handlar bara om att förstå vart samhället är på väg, och påskynda den utveckling som oundvikligen kommer att ske i förlängningen av dagens politiska rörelse. Man kan se flera tecken på detta. De bidragsystem vi har idag fungerar allt mer som medborgarlön även om många kämpar emot och kräver hårdare tag emot de arbetslösa och sjuka. Maskinerna blir allt mer sofistikerade, och även om en nostalgisk arbetslinje gör allt för att sätta käppar i hjulen på denna utveckling, så förhindrar det ändå inte att den tekniska utvecklingen går vidare. Bankernas monopol och rikedomsklyftorna är redan någonting som blir allt svårare att rättfärdiga. Statens förmynderi är också något som ifrågasätts allt mer, och människor kräver mer frihet i hur de ska leva sitt liv.

Det handlar bara om att ge efter för dessa krafter, och låta dem löpa linan ut. I centrum av denna politiska virvel befinner sig naturresursdelningen, arbetskrediterna, koldioxidransoneringen och den representativa direktdemokratin. Om det visar sig svårt att hitta argument som kan rubba dessa idéer, så beror det bara på att de utgör den politiska världens gravitationscentrum. Det är liksom tänkt så.

Men man kan även även använda tai-chi för att hitta argument i den politiska vardagsdebatten. Om en rasist säger till dig ”min ras är bättre än alla andra raser, och den får inte förstöras genom att blandas upp”. Då säger du ”ja, det är nog lika bra att ni inte sprider era gener mer än nödvändigt, vem vill blanda sina gener med dina?”. Detta är hur mjukhet, kan skapa styrka. Att man först följer med någons resonemang för att sedan vika av. För det är nämligen omöjligt att angripa någon utan själv försätta sig ur balans på något sätt, och tai chin handlar om att utnyttja den obalansen.

Men eftersom tai chin endast använder motståndarens egna agressiva yttringar som kraft, så är det även en sant fredlig filosofi. En människa som inte själv är aggressiv, kan därför inte heller angripas med denna metod.

Eller som min gamla mormor brukade uttrycka saken på ett lite mer svenskt sätt: ”arga katter får rivet skinn”.

4 svar to 'Att hitta den politiska balansen'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Att hitta den politiska balansen'.


  1. Just nu försöker jag föra en diskussion med marknadsliberaler på Flashbacks forum om detta ämne:

    https://www.flashback.org/t1139064

    Lyckas min retorik påverka marknadsliberalerna?

  2. epi said,

    Applåd!!!

    > För det är nämligen omöjligt att angripa någon utan själv försätta sig ur balans på något sätt, och tai chin handlar om att utnyttja den obalansen.

    För länge sen lärde jag mig något om Aikido, det går ungefär så här:

    Inre obalans är orsaken till angrepp, aikidokans uppgift är att återställa den hos sin motståndare.

    En kommentar angående världsförbättring och att ta ideers och ideologiers livscykler med i beräkningen. Någonstans på vägen sker väldigt ofta någon form av subversion där de ursprungliga ideerna tycks ändra riktning och få andra syften. Det benigna blir malignt, Marcus Aurelius efterträds av Commodus, miljöansvar blir en skattefråga, fredsbevarande övergår i krig, utsläppsrätter göder finanssektorn, kommunism blir diktatur, liberalism fascism osv. Det kan väl finnas flera orsaker, strukturella eller att det finns dolda intressen. Jag kan till exempel tänka mig administrationen av naturrättigheterna som en typiskt svag punkt. Vi befinner oss i en värld där pengamakten är mycket gammal och sponsrade både ryska revolutionen och hitler. Hur tänker du omkring det?


    • Hehe, intressant visdomsord där ifrån Aikidon.

      Vad gäller det här med att bibehålla sundheten i en politisk rörelse så är det precis som du säger en fara man inte får ta för lätt på, men samtidigt måste man ta sig an frågan på rätt sätt så att man inte förvärrar problemet. Historiskt om man till exempel tittar på kommunismen, så verkar diktaturen ironiskt nog ha uppstått ur en ambition om att just kontrollera revolutionen så att den inte togs över av någon elakartad kraft. Just därför övergick revolutionen i elakartad diktatur. Så det första man kan konstatera är att man inte får överreagera.

      Det viktigaste tror jag istället är att omforma kulturen från grunden på olika sätt, genom att ändra människors synsätt. För att göra det så tror jag att det är viktigt att så mycket som möjligt förenkla sitt budskap, utan att för den skull förändra dess intention! Man bryter ner sitt budskap i en rad enkla tankar och idéer, som var och en sedan börjar spridas i samhället. Ju fler människor som ”förstår” revolutionen, desto säkrare är den.

      Man kan till exempel ta yttrandefriheten som exempel. Denna princip är mycket enkel, och till och med skolbarn kan förstå den. Det är lätt att förstå när någon person bryter mot yttrandefriheten, och nästan vem som helst i samhället kan peka ut den skyldige som hindrar andra ifrån att säga sin mening. Det gäller alltså att hitta enkla principer av detta slag, som ändå är sunda.

      Ett motsatt exempel är socialismens idé om ”solidaritet”. Solidaritet kan ju verka enkelt, men när man tänker närmare på saken så finns en rad frågor. Solidaritet med vem? I vilken grad? Oavsett hur personen själv beter sig? När man dessutom lägger till arbetarrörelsens ideal om att tjäna sitt levebröd genom arbete och en nostalgisk arbetarromantik så blir bilden ännu mer grumlad. I denna dimma av vagheter är det lätt för en politisk rörelse att tappa bort sig. Människor kan förvisso ha på känn att någonting är fel, men de saknar de ideologiska verktyg som behövs för att sätta fingret på vad som är fel. Människor vill protestera, men de vet inte vad de ska säga! En allt mindre och självsäker elit kan därmed ta över.

      Så det gäller alltså att hitta en ytterst liten samling tilltalande och enkla principer, som om de efterlevdes åtminstone skulle skapa ett rätt så hyggligt samhälle. Då har man nog en betydligt bättre chans i alla fall.

      Man kan till exempel jämföra detta med olika typer av budord som brukar förekomma i religion, och som där har varit relativt framgångsrika, även innan det ens fanns en effektiv kommunikation i samhället. Sedan är det såklart ingen garanti heller eftersom regler som inte är utformade väl kommer att stå i konflikt med människors naturliga beteende, vilket kommer göra att människor ändå bryter mot dem. Så det gäller också att de grundläggande principerna i en politisk rörelse inte är idealistiska och ställer orealistiska krav på människor. Det är väl därför som min ideologi utgår ifrån en kravlös liberalism, där solidariteten endast handlar om att dela upp naturresurserna rättvist.

      Så i mitt fall är kontentan av detta det kortfattade manifest som nu finns i sidopanelen här på min blogg. Min idé är att om just dessa tankar sprids till en stor del av befolkningen, så kan det skapa en ganska stabil revolution som flertalet kan förstå och därigenom skydda.

      Sedan så måste ju såklart människor ha en möjlighet att göra sin röst hörd. Så yttrandefriheten och demokratin är sedan nyckeln för att bibehålla revolutionens stabilitet. Man kan till exempel titta på vissa diktaturer där befolkningen mycket väl kan sätta fingret på vad som är fel, men de kan inte protestera helt enkelt eftersom de inte vågar. Men i västvärlden så har vi ju inte längre det här problemet i lika hög grad, människor får säga vad de vill, men under dagens rådande ideologierna har de svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel. Det verkar också som att våra politiker i allt mindre grad bryr sig om vad folket tycker i en rad olika frågor, och det är ju lite bekymmersamt, och tyder på att vår demokrati behöver reformeras. Makteliten i dagens samhälle skyddar sig på så vis dels genom ideologisk förvirring, och dels genom den representativa demokratin. Det gäller att bryta den förvirringen genom ett klart budskap, och det gäller att reformera demokratin så att partietablissemanget inte kan bryta mot folkets vilja.


  3. […] Att hitta den politiska balansen […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: