Idémaskinen


Hur vindkraft med drakar uppfanns

Posted in Energiteknik av Robert Wensman på 11 mars 2010
Tags: , ,

Mer information om vindkraft med drakar finns här, eller på Kitegens hemsida.

6 svar to 'Hur vindkraft med drakar uppfanns'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Hur vindkraft med drakar uppfanns'.

  1. MrPerfect72 said,

    Denne maskiningenjoer aer naagot skeptisk till just dessa ideer, men raett var det aer kanske naagon visar att jag har fel.🙂


    • Ser du någon speciell fallgrop för den här tekniken, eller tror du bara inte att den kommer att bli lönsam?

      Vad som lockar mig med den här tekniken är att man utnyttjar dragstyrkan hos de material man använder, snarare än deras styvhet. Samma princip som används i hängbroar. Jag föreställer mig att om man väl lyckas konstruera någon form av effektivt vindkraftverk som nästan bara har generatorn som styv konstruktion, så kan man börja skala upp dem till gigantiska proportioner. Om man samtidigt kan få dem att flyga så borde det kunna alstra en hel del energi till en relativt låg materialkostnad.

      Själv har jag påbörjat ett hobbyprojekt som går ut på att bygga en liten skalmodell av ett sådant kraftverk, liknande den på ”servettskissen”, men en mer avancerad variant som ska vara självstabiliserande och skapa motroterande krafter… 😛, vi får se hur det slutar… Det är i alla fall kul att göra någonting mekaniskt/aerodynamiskt för mig som vanligen bara sitter och knappar in kod…


  2. Att på alla olika sätt fundera över hur något kan gå åt skogen tycker jag inte är att måla fan på väggen. Det är bara en del av designprocessen :-)…

    Sedan är jag mindre orolig för säkerheten vad gäller drakbaserad vindkraft, utan frågan är väl till stor del om den kommer att kunna producera tillräckligt med energi per investerad krona.

    För den typen av vindkraftverk som KiteGen presenterar så kan jag i och för sig tänka mig att det skulle bli problem om draken råkar dimpa i backen, varpå man på något sätt måste få in en flera hundra meter lång kabel som ligger och skräpar ute i terrängen och ställer till besvär för allmänheten… De hade någon variant där de tänkte placera ett sådant vindkraftverk ute till havs, och där är väl kanske det ett mindre problem.

    Jag tror som sagt mer på att man på något sätt lyfter upp drakarnas förankringspunkt i luften med en ballong. Men det finns som sagt många frågetecken kring hur kostnadseffektiv lösning man kan åstadkomma. Till exempel hur billigt det är att förse en ballong med gas som gör att den kan lyfta.


Kommentera

