Idémaskinen


Vad är vindkraftens motsvarighet till surdegsbröd?

Posted in Energiteknik av Robert Wensman på 26 mars 2010
Tags: , ,

De senaste åren har det funnits en trend det senaste året (åren?) att baka surdegsbröd. En bekant proklamerade för en tid sedan stolt på Facebook att han lyckats ådstakomma ett par surdegsbaguetter, och min syster producerar efter vad jag har förstått åtskilliga bröd av det här slaget till hennes familjs stora glädje. Jag var till och med själv på väg att börja då jag senast träffade henne, men jag glömde ta med mig degkulturen hem och sedan rann det hela ut i sanden *host host*. Den populäre men påstått fiktive bloggaren Mattias med bloggen Livet på Söder skriver frekvent om sina surdegskreationer. Ja, det finns rentav en surdegskarata där man kan ta reda på hur man får tag i köpt surdegsbröd i olika delar av landet.

Men vad handlar detta om? Varför bakar människor surdegsbröd? Därför att det är godare än vanligt köpt bröd? Kanske, men till den grad att det väger upp arbetsinsatsen?  Nej, jag tror snarare att det handlar om en slags återgång till det förflutna. En slags renande ritual där människor genom hantverk återupptäcker sig själva i en stressad tillvaro. För i dagens värld av allt fler datorer, komplexa informationssystem och snabba beslut, finns det nämligen något högst befriande i att arbeta med sina händer för en gångs skull. Man kan även se detta uppdämda behov på det stora utbudet av TV program som på ett eller annat sätt visar människor som gör saker med händerna. Det kan röra sig om allt ifrån heminredning, till att bygga motorcyklar eller laga stora maskiner. Man kan säkert spekulera i huruvida hantverkets rytmiska utövande stimulerar någon specifik form av järnvågor, som annars tycks vara frånvarande i dagens post-industriella informationssamhälle.

Så vad har detta med vindkraft att göra? Ingenting alls så klart, men det går att dra en parallell mellan detta, och något som jag av en händelse råkade hitta på nätet. För vad sägs om att bygga en egen organiska handkarvad vindturbin av trä? Detta är nämligen något som amerikanen Jerry, även kallad ”NASA Jerry” förädlat till en skön konst som han sprider via sin hemsida Wind Gen Zen. Genom sin bakgrund i utvecklingen av tysta spionplan för NASA, har Jerry kommit i besittning av mycket djupa insikter om hur bladen bör utformas för att verka i maximal harmoni med luftflödet.


Med en hemsida som ser ut som om den kommer från första hälften av 1990-talet, och troligen är det också, så är bilden av prestigelös återgång till det förflutna komplett. Jerry säljer förvisso utrustning för den som behöver, men vad han först och främst verkar vilja göra, är att sprida missionen, och lära ut den kunskap som kan låta var och en tillverka sin egen vindturbin.

Och faktiskt, det verkar som att den harmoniska och organiska vindturbinen har vissa fördelar. Jerry berättar om hur människor blivit förvånade över hur tyst hans turbin var, i jämförelse med andra motsvarande turbiner. Kanske något att tänka på för den som funderar på att skaffa sig en vindturbin på segelbåten.

Eller vad säger ni, är det någon mer än jag som blir sugen på att sitta i solnedgången och karva på sin alldeles egen biodynamiska vindturbin? Vem behöver surdegsbröd då?

2 svar to 'Vad är vindkraftens motsvarighet till surdegsbröd?'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Vad är vindkraftens motsvarighet till surdegsbröd?'.

  1. Staffan said,

    Så du tycker att surdegsbröd är tidskrävande Robert? Vi får väl se om du ändrar uppfattning när du har suttit och karvat och slipat på den perfekta formen på din träpropeller i några månader …🙂

    Din artikel fick mig att fundera på varför jag själv gillar att baka surdegsbröd, och om jag tillåter mig att vara en smula filosofisk, vilket känns som att det kan passa här, så handlar det om liv och magi. Jag har aldrig egentligen trott på mig själv som bagare, så när jag satte in min första deg i ugnen och det faktiskt svällde upp och blev bröd av det, så var det magi för mig. Och så har det fortsatt att vara, även om jag numera är rätt säker på att jag faktiskt -kan- baka.

    Och liv då? Det kommer sig av att bröd lever. Eller snarare så är de bakade bröden döda, men degen, och mer specifikt jästen, lever! Skillnaden på surdegsbröd jämfört med att göra vanligt bröd på köpt jäst (som jag gillar att något spefullt benämna ”kommersiellt producerad jäst”) är, förutom smak och tidsåtgång och sånt, är att när du gör vanligt bröd så -köper- du livet, men om du sätter en egen surdeg så -skapar- du faktiskt livet själv! Och det är stort.

    Ett annat sätt att se på saken är att den köpta jästen i huvudsak fungerar som en förbrukningsvara. Du smular ner den i degen som sedan blir bröd. End of story, nästa gång du bakar får du köpa ny. Surdegen däremot, den förbrukar man inte. Man matar den och den växer, livet växer, du använder en del och behåller en del. Och hela tiden byts själva surdegen ut och ändrar karaktär. Du kan inte lita på den på samma sätt som köpt jäst, men det gör också det hela lite mera intressant!

    Angående själva idén med att var och en knåpar ihop sin egen turbin hemma, så är jag faktiskt skeptisk till att småskalighet verkligen kan vara effektivt i termer av global livscykelanalys. Även om industrisamhället kanske bär skulden till de miljöproblem vi står inför idag, så kan man inte bortse från att vi har blivit bra på effektiv produktion. Och även om detta oftast mäts i pengar och inget annat, så är det självklart att skalfördelar även gäller materialåtgång och energiförbrukning. Visst applicerar resonemanget även på brödbakning, men det finns en viss skillnad begravd under lager av logik som jag inte tänker gå in på just nu.

    Dags att mata surdegen! / Staffan


    • Haha, tack för några synnerligen beaktansvärda tänkvärdheter!🙂. Jag blir faktiskt nästan lite sugen på att börja med surdegen efter dessa inspirationsgivande synpunkter.

      Sedan håller jag med dig angående småskalighet. En större maskin är ju nästan per definition alltid mer energieffektiv än en grupp av motsvarande små maskiner. En supertanker är ju till exempel långt mycket mer energieffektiv än en motsvarande armada med småbåtar, på grund av fysikens lagar.

      Det enda tekniska argumentet jag kan tänka mig för småskalighet är väl egentligen i de fall där transportkostnaderna annars blir för stora, i det här fallet nätförluster. Eller om man av någon anledning vill bygga ett mer robust system utan ett fåtal sårbara punkter.

      Sedan finns det en annan aspekt också, nämligen friheten! Småskaligheten innebär per definition en hypotetisk möjlighet till oberoende gentemot samhället, om man nu skulle ha någon anledning att sträva efter det. Om man till exempel bodde på en gård med eget vatten, egenproducerad mat och ett eget vindkraftverk, så skulle det kunna innebära en viss frihet att kunna kapa alla förbindelser med samhället, och ändå överleva. Men detta är ingenting jag drömmer om själv, och ur en rationaliseringsaspekt är det naturligtvis fullständigt idiotiskt!

      Jag skulle säga att den personliga friheten, och samarbetets effektivitet förhåller sig till varandra som Yin och Yang. Det behövs en balans mellan dem🙂

      Haha, så nej, jag har hittills ingen plan på att börja karva en zen-turbin i trä🙂. Däremot så har jag på skoj börjat ett annat projekt som går ut på att bygga en turbin i tyg bara för att se om det är möjligt rent tekniskt, och huruvida detta skulle kunna vara en bra metod att gå i motsatt riktning och tvärtom bygga ännu större vindkraftverk som låter mindre och ser vackrare ut!

      https://robertwensman.wordpress.com/2010/03/27/drommen-om-drakturbinen/

      Det återstår att se om det dyker upp någon mystiskt fladdrande manick på min balkong!🙂 /R


Kommentera

