Idémaskinen


Några ord av uppmuntran

Posted in Uncategorized av Robert Wensman på 22 april 2010

Följande är en klassiker som alltid gör mig lika glad. Det är det beryktade ”Mad as hell”-talet från filmen Network från 1977.

Kanske man skulle ta och se resten av filmen någon gång, det verkar ju intressant🙂.

2 svar to 'Några ord av uppmuntran'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Några ord av uppmuntran'.

  1. Utlandssvensk said,

    Hej du Wensman,

    Jag såg ditt inlägg hos Kent P och medföljande inbjudan till debatt, så här kommer lite synpunkter:
    1, Jag håller helt med om att ” dagens centralbanksystem och systemet med de fraktionella reserverna är ohållbart” och rekommenderar http://mises.org/ för mer information.
    2, Medborgarlön ser jag som ett synnerligen olämpligt koncept. Det har i princiip tillämpats i vissa arabländer vilket har bidragigt till förfallet där. Dock håller jag med om att naturresurserna i Sverige, t.ex uranmalm, borde nyttjas.
    3.Personliga utsläppskvoter, Global varming är en bluff som utnyttjas för att få mannen på gatan att frivilligt bidra till att berika prästerna i denna religion.
    4.Representativ direktdemokrati. Detta är två motsatta begrepp, dvs, antingen har man representativ eller direkt demokrati. Jag bor i Schweiz sedan länge, där man tillämpar direktdemokrati och min uppfattning är att detta system fångar folkviljan MYCKET bättre än det svenska representativa systemet.


  2. 1. Kul att fler börjar ifrågasätta, kanske historiens mest missförstådda system. Jag skrev i fredags en artikel på området: http://www.sourze.se/Dags_att_syna_bankbluffen_10708196.asp . Om du läser lite här på min blogg under ”arbetskrediter” och ”naturresursdelning” så presenterar jag mina förslag på lösning.

    2. Arbetslinjen hade ju varit bra, om den hade fungerat. Men i praktiken så är det ju oerhört många människor som inte får jobb, helt enkelt eftersom efterfrågan på arbetskraft är mindre än den arbetande befolkningen. Det går inte längre att blunda för att ekvationen inte går ihop. I en framtid där robotar gör i stort sett alla tjänste- och industrijobb kommer vi att tvingas att tänka om vare sig vi vill det eller ej. Genom att höja skatten på naturresurser, och samtidigt sänka den på arbete så vill jag ändå skapa ett samhälle som uppmuntrar människor att vara aktiva och arbeta.

    3. Hoppas att du har rätt. Själv gillar jag att ta det säkra före det osäkra, och alldeles oavsett om vi har en global uppvärming eller ej så kommer det komma en oljetopp då produktionen på oljan inte längre kan öka i samma takt som efterfrågan, varpå det blir en kraftig prisstegring. Frågan om vi inte redan är där snart. Så det finns goda skäl att i alla fall ställa om sig till ett fossil-fritt samhälle.

    4. Kul att du gillar direktdemokrati! De flesta Svenskar brukar nämligen avfärda direktdemokratin som en ”flummig utopi”.( och bortser därmed ifrån att det redan används i Sczweiz). Men jag tycker ändå att det finns en poäng med att kombinera direktdemokrati med representativ demokrati. Om man kan välja en politiker som röstar åt mig, när jag inte har tid, eller är tillräckligt insatt i en viss fråga så skapas en slags politisk autopilot. Detta eliminerar den vanligaste svenska kritiken mot direktdemokratin som är ”men alla har väl inte tid att rösta på allting helatiden”. Här i mellanmjölkens land så verkar det i alla fall vara dödfött att förespråka renodlad direktdemokrati, så det måste till någon slags kompromiss…


Kommentera

