Idémaskinen


Close, but no cigarr!

Posted in Energiteknik av Robert Wensman på 27 april 2010
Tags: , , ,

Detta är fortsättningen på det byggprojekt jag har angående en speciell sorts vindkraftverk. Läs här för att se hur det hela började. Eller här för att se alla artiklar om ämnet.

Jag hade tänkt att de senaste förbättringarna av min drakturbin skulle ha låtit mig visa upp en film på en drakturbin som är håller sig stabil i flera minuter. Riktigt så bra gick det inte, men ändå bra mycket bättre än tidigare experiment.  Till att börja med så arbetade jag med att förbättra navets aerodynamik, så att man kunde eliminera det som felfaktor. Jag hade även planer på att förbättra vingprofilen på drakvingarna om en förbättring av navet inte skulle räcka.

Här är en bild av arbetet med noskonen. Plasten fick jag från en lokal pizza-restaurang som hade en urdiskad majonäshink. För ändamålet användes aerodynamisk tejp (vit eltejp😉.

När familjen var ute och flög med drakar så fick jag chansen att testa turbinen lite med bara ena halvan av navet färdigt, och lyckades faktiskt få den att stå och snurra en stund i riktig vind, men tyvärr lyckades jag inte fånga det på film (eftersom jag använde två händer för att hålla upp den i vinden).

På följande bild kan man se hur turbinen såg ut efter att jag gjort färdigt navet. Nu var det dags för fler ”vindtunnelförsök” i tvättstugan.

Navet gjorde nog säkert någon skillnad, men det ledde inte alls till de flygningar på flera minuter som jag hade hoppats på. Det verkar uppenbart att vingarna inte verkar ha tillräcklig lyftkraft. Dessutom har jag börjat inse att navets konstruktion är lite av ett problem i sig. Eftersom allt sitter fast i en gängstång, så gängar den antingen sig ner för stången när den snurrar tack vare att gängorna gör spår i korken. Om man försöker hålla emot den så blir det jättestark friktion och den i princip stannar direkt. Att turbinen gängar sig ner för axeln när den snurrar får effekten att den kommer längre och längre ifrån fläkten, varför det blir svårt att få den att snurra en lång tid.

Jag ignorerade axelproblemen tills vidare, och fokuserade istället på att öka dragkraften i drakarna. Deras form hade ju inte riktigt den vingprofil som jag hade tänkt mig från början. Så jag testade med tre metoder för att se vilket som var enklast att bygga med. Dels så testade jag att limma fast skumgummiprofiler med värmelim, vilket gick ganska lätt. Jag prövade med att spänna de redan befintliga stagen med en koppartråd, men det var för pilligt. Med värmelimpistolen gick det också relativt smidigt att limma fast små avklippta bitar av buntband som spände upp vingprofilen i någorlunda rätt form. .

De förbättrade drakarna gav resultat. På följande video kan man tydligt se hur turbinen accelererar i vinddraget. Man kan också se hur turbinen börjar oscillera innan den krashar. Jag misstänker att drakarna på grund av deras position kan lägga krokben för varandra, och att det kanske är det som skapar obalansen? Ett lätt sätt att lösa detta på hade såkart varit genom staglinor som utgår ifrån toppen på noskonen, men en sådan lösning skulle bli opraktisk om man ville ha en luftbalong med två motroterande turbiner, och är därför något jag vill undvika.

På nästa video kan man se hur drakturbinen inte riktigt krashar direkt, utan kämpar för att hålla sig flygande.

Så slutsatsen är alltså en klar förbättring, men ännu inte någon video på en drakturbin som står och snurrar i minuter. Så jag behöver fundera lite på vad som kan förbättras ytterligare. En sak är såklart navet som i nuläget skruvar sig bort ifrån vindblåset. Detta måste jag ordna till på något sätt. Dessutom kan man nog fortfarande förbättra positionen av drakarna något. Om det fortfarande inte fungerar så blir det till att försöka tänka djupare på problemet, till exempel om det finns något man kan göra åt att drakarna börjar oscillera. Kan det bero på att en av drakarna är konstruerad på ett avvikande sätt?

Om jag lyckas lösa dessa problem, så blir sedan nästa steg att se om turbinen kan fungera om man avsevärt förlänger draglinorna så att drakarna flyger högre från navet. Men då räcker inte fläkten i tvättstugan till, så då behöver jag testa ute i vinden på något sätt.

Dessutom så har jag en fråga om någon som läser detta skulle vara kunnig på aerodynamik. Den vingprofil jag skapat på mina drakar är öppen nertill. Kan man förbättra lyftegenskaperna mycket genom att täppa för med tyg även på undersidan?

Så slutsatsen är alltså, ”close, but no cigarr”. Får vi hoppas på tredje gången gillt?

3 svar to 'Close, but no cigarr!'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Close, but no cigarr!'.


  1. Det här är lite likt det jag har tänkt mig, fast i det här fallet handlar det om vattenströmmar:

    http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=turbine-that-rides-the-tide


  2. Kanske det här kan hjälpa till att göra generatorer lätta nog för att lyfta med en ballong:

    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vattenkraft/article769162.ece

    Supraledande generatorer som är hälften så tunga! Om man har en heliumbalong så borde det ju finnas gott om helium på nära håll för att driva generatorernas kylsystem.

  3. MrPerfect72 said,

    Intressant om supraledande generator som sannolikt kommer oeka vindkraftens och vattenkraftens effektivitet.🙂


Kommentera

