Idémaskinen


Birger Shlaug emot arbetssamhället

Posted in Uncategorized av Robert Wensman på 31 augusti 2010

Biger Shlaug är en av Miljöpartiets tidigare språkrör. Jag har bara sett Birger Shlaug en gång i verkligheten. Han besökte min gymnasieskola för många herrans år sedan, och jag vill minnas att jag jag då frågade honom något om varför Svergie skulle avveckla sina kärnkraftverk, samtidigt som öststaterna drev väldigt farliga kärnkraftverk.  Jag har egentligen aldrig tänkt på denne man i någon högre grad, fram tills jag för ett tag sedan upptäckte att han hade hoppat av Miljöpartiet, och skrev en intressant artikel om visionslösheten i politiken. En vän tipsade mig om följande filmklipp som är ifrån i somras.

Birger Shlaug ställer sig frågan om varför människor trots mer och mer avancerad teknik, och ökad produktion ändå måste arbeta mer och mer.  Han talar även om hur blockpolitiken cementerat föreställningen om att mänsklighetens mål och mening tycks gå ut på att arbeta och konsumera allt mer. Att människan blivit ett ändamål för ekonomin och inte tvärt om. Några minuter av tänkvärdhet med andra ord, och som förespråkare av medborgarlön så kan jag inte göra annat än att hålla med.

Om någon förresten undrar över varför jag inte har skrivit så väldigt mycket den senaste tiden så råkar detta händelsevis också bero på något som har med arbete att göra. Jag har under en tid känt mig allt mer stressad, främst på grund av jobbet. Jag känner att jag varit farligt nära att ”gå in i väggen” som det så fint heter. Men jag har i alla fall hittills fått bra stöd, och ska börja besöka företagets kurator. Detta har i alla fall fått mig att ytterligare tvingas begrunda på vilket sätt vi  spenderar större delen av vår bästa tid, och hur detta inverkar på vår hälsa. Om man inte mår bra på jobbet, blir det svårt att må bra i övrigt.

7 svar to 'Birger Shlaug emot arbetssamhället'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Birger Shlaug emot arbetssamhället'.

  1. mrperfect72 said,

    Precis vad jag tycker. Det aer helt otroligt att V och MP gaar med paa att bilda en grupp som vill medverka till Sossarnas allians-fasoner.

    De borde vaegra och laata sossarna soeka sig hoeger ut och laata dem samarbeta med de partier som staar dem naermast, naemligen c, fp,m och kd. V och MP skulle absolut tjaena paa att vara i opposition nu naer vi aer med i EU med denna arbetsidioti.

    Varfoer? Min teori aer att sittande politiker antingen aer idioter eller vill ha fett EU-arvode, eller att de aer raedda foer naagon slags EU-maffia.

  2. Stan said,

    Precis vad jag tycker! Håller helt med föregående kommentar.
    Och på frågan – varför? – kan man grubbla sig vansinnig.
    Dels på varför v och mp inte har ryggrad att stå för sig själva, och dels varför topparna inom s, c, fp osv så disciplinerat följer direktiven från överheten, vad man nu ska kalla dom, finansmakterna som styr från bakom kulisserna.

    Någon sorts maffiahot verkar finnas med i bilden, det är svårt att tro att de är helt korkade eller ondsinta.

  3. joasi said,

    Jag är också som du säkert vet/minns stark anhängare av medborgarlön. Jag fick tillfälle att fråga en lokal ledare för Kristdemokraterna i Norrköping hur han såg på medborgarlön och direktdemokrati. Som svar på frågan om medborgarlön började han intressant nog med att han själv varit varm anhängare av medborgarlön när han var yngre men sedan ändrat sig. Men när jag försökte få honom att förklara vad han nu såg för nackdelar med medborgarlön fick jag en variant av det typiska, mångordiga och i total avsaknad av all form av tankeinnehåll, politikersvaret. Jag minns inte exakt vad han sa, men det var något om att människor vill tjäna pengar, incitament etc., men svaret hängde som sagt inte ihop varken med sig självt eller med frågan. Det är skrämmande att se de andefattiga tankegångarna hos ”riktiga” politiker på så nära håll. Vet inte om det var ett exempel på politikernas väljarförakt jag såg eller om politiker är så intelligensbefriade på riktigt. Båda alternativen upplever jag som ungefär lika skrämmande.
    jo appropå min fråga om direktdemokrati så tyckte han det var en ganska intressant idé som han skulle komma ihåg till nästa valrörelse.


    • 🙂 Det kom en stackars socialdemokratisk förespråkare och knackade på min dörr här i Malmslätt. Jag förklarade att jag hade ett eget parti att rösta på ”Aktiv Demokrati”, och sedan började jag diskutera igenom en rad olika punkter där jag tycker att politikerna missar poängen. Jag tror att jag kanske började prata lite om direktdemokrati, sedan gick jag in på medborgarlön, höjd skatt på naturresurser och land, sänkt skatt på arbete. Sedan började jag dra hela grejen om fraktionella bankreserver och nödvändigheten i en penningreform. Någon stans där så tror jag att han började få nog, varpå han drog sig bortåt och ”rymde”.🙂. Han fick i alla fall med sig ett antal relevanta länkar dock som jag prackade på honom. :-)…

      Jag får lite intrycket av att många av dagens politiker egentligen inte alls gillar att tänka på politik, utan är med i partier av sociala orsaker, möjligen sporrade av någon ytterst vag ideologisk övertygelse.

      Jag försökte prata monetär reform med Gustav Fridolin på nätet också, men det gick inte heller så bra. Han bara skrev något besvärat om att det var förvånande hur människor tyckte att man kunde diskutera så djupa frågor på Facebook.

      Detta styrker som sagt min tidigare känsla av att politikerna egentligen inte är så väldans intresserade politisk filosofi. De är till största delen intresserade av politisk retorik och att se sin grupp vinna. Politik har till stor del reducerats till en slags bisarr lagsport.

      • joasi said,

        😀 Jag kan känna en viss sympati för den där stackars Socialdemokraten😀 Man ska inte vara grym mot de stackars politikerna ;-]


  4. Hej Robert

    Ett riktigt fynd du gjort!
    Schlaug stiger i grader.

    Mats
    På Klar Sikt


    • Absolut, jag har också blivit positivt överraskad av Shlaug, ja han talar som en riktig ”vandrare”😉. Han har en blogg också som kan vara värt att kolla in: http://schlaug.blogspot.com/


Kommentera

