Idémaskinen


Gratis bok: Rätten till Jorden

Posted in Direktdemokrati,Medborgarlön,Penningreform,Politik av Robert Wensman på 11 september 2010

Härmed ger jag ut en bok som jag skrivit vid namn Rätten till Jorden, ett frihetligt försvar av medborgarlön. Denna bok är gratis och går att ladda ner här:

Ladda ner boken

Under några månader i början av året försökte jag få min bok utgiven. Jag prövade först med Ordfront. Även om jag inte anser att min bok är vare sig höger eller vänster, så tyckte jag ändå att den främst kunde höra hemma där i och med jag i min bok riktade udden emot marknadsliberalismen.  Efter någon månads väntan fick jag en artig refusering utan förklaring. Jag hörde mig för på Karneval förlag, men dessa var fullbokade för en tid framöver. På ren pi-tji försökte jag med Hydra förlag, men där fick jag inte ens något svar.

Månaderna gick sedan. Jag hade säkert kunnat försöka med fler förlag, men det kändes allt mer olustigt att någon liten grupp människor på ett kontor någonstans skulle styra min kontakt med eventuella läsare, så till sist har jag nu beslutat att helt enkelt att släppa boken fritt på Internet.

Bokens framsida föreställer en hand som håller i en planta. Den bräckliga plantans behov av jord och näring är tänkt att syfta på varje människas rätt till ett startkapital i sitt liv. Idén om att när samhället misslyckas med att ge människor arbete, så bör det åtminstone kunna erbjuda dem ett startkapital som motsvarar varje människas beskärda del av landets naturresurser. Detta skulle kunna manifesteras i form av en medborgarlön.

Boken är som tidigare nämnt tänkt att göra upp med vår tids dominerande ideologi, nämligen marknadsliberalismen. Jag tar upp saker som har sagts av dess förespråkare som Johan Norberg, Ayn Rand och Ingemar Nordin, och försöker visa på hur det finns grundläggande tankefel och i denna politiska filosofi. Rena logiska kullerbyttor och lek med ord. I andra halvan av boken skisserar jag på en ny sorts frihetlig ideologi, som istället lägger tonvikten på så kallad naturresursdelning, ett reformerat penningsystem och direktdemokrati.

Sprid gärna denna bok vidare, till vänner, på forum, på Facebook, på The Pirate Bay. etc. Kom ihåg att de bästa sakerna i livet ibland kan vara gratis.

Om du vill skänka en slant för att sponsra den här boken, använd följande ”flattr sak”:


Flattr this

9 svar to 'Gratis bok: Rätten till Jorden'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Gratis bok: Rätten till Jorden'.

  1. MrPerfect72 said,

    har inte tid just nu, men laddar ner och ska kolla senare….🙂


    • Japp, insåg just att jag råkade lägga upp den här på den 11 september. Hoppas inte att Mats Sederholm (Robotfolket) tolkar in något symboliskt suspekt i detta och misstänker att jag tillhör Marduk eller nått… :-S… :-)…


      • Hej Robert

        Hittade ditt inlägg sentomsider.
        Hoppas boken är till belåtenhet.

        Som du märker så är den mer jordad och underbyggd än vad ditt inlägg antyder, eller!

        Mats


  2. […] 11 september, 2010 Ny bok om direktdemokrati Posted by mange65 under Okategoriserade | Taggar: Digital Direktdemokrati, direktdemokrati, e-demokrati, elitism, låtsasdemokrati, medbestämmande, Robert Wensman, TilliT, valet 2010 | Leave a Comment  Den gode Robert Wensman, en av grundarna till föregångspartiet på det direktdemokratiska riksplanet i Sverige, har precis släppt en nedladdningsbar bok! : Rätten till Jorden […]


  3. Mats:

    Ja, jag gillade Robotfolket och jag har rekommenderat den till bekanta! Man skulle kunna beskriva den lite som ”Dan Brown meets Zeitgeist”.

    Men jag vet inte riktigt vad du menar att jag skulle antyda? Med vilket inlägg? Menar du det där jag skrev om att jag tror på mekanismer och strukturer snarare än en elit på några få personer som styr medvetet? I viss utsträckning tycker jag den frågan spelar mindre roll för den som vill bekämpa kontrollsystemet.

    Men det är givetvis något som kan vara öppet för diskussion. Det går ju knappast att förneka att t.ex. staden jag bor i har en del ordnar och hemliga sällskap med symboler som pryder olika byggnader.


  4. Tack Robert!

    Vill tacka och det ska bli kul att läsa.

    Precis som du har jag också skrivit av mig (Avbrutet Samlag) och bara en vecka efter att jag var klar fick jag alla svar. Hade också tagit en annan höjd om jag börjat om.men har insett att det finns så mycket skrivet i ämnet redan.

    Hoppas du får samma goda erfarenhet som mig av att ha gjort det… blev en vinstlott rent mentalt.

    Som sagt, ska bli intressant att läsa ditt alster.

    Antar att du hört talas om Vulkan om du vill göra en ”hard copy”.
    https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=48136

    Bjuder tebaxs… http://www.kramis.nu/inlaga_avbrutet_samlag.pdf


    • Tack själv. Kul att höra. Förresten, din ”SYMBOL OF LOVE EXTENDED FROM REST TO MOTION” jag hittade på din hemsida ser väldans mycket ut som min senaste drakturbin som jag ännu ej publicerat. Ett designprojekt jag håller på med som handlar om en ny sorts vindturbin. (kolla in etiketten ”Drakturbin” till höger i menyn)


  5. Spännande… Upphovet till symbolen ”SYMBOL OF LOVE” hittar du här…
    http://www.walter-russell.org/en/Diagramme.php

    Kanske du kan finna mer ibland dessa mycket intressanta diagram på länken….

    hej å hå!


Kommentera

